Melbourne Dag 1

Dagen började tidigt med en stor frukost, sen gjorde vi oss iordning och Mona-Lisa skjutsade oss till stationen. Mona-Lisa är en familjevän till Mange och det var hos henne vi bodde. Stort och jätte fint hus! Efter ca 30 min tågresa så var vi inne i centrala Melbourne.

Väl där strosade vi omkring lite, och Mange berättade stolt att han gärna ville visa mig världens finaste toalett. Av alla sevärdheter i Melbourne hade han högst på sin prioriteringslista att jag skulle se toaletten. Måste vara en riktigt fin toalett tänkte jag, så vi gick dit. Och wow vilken utsikt!

Därefter tog vi oss igenom alla miljoner mysiga gränder som är fullproppade med små cafeer, för att ta oss till hans personliga cafe som han hade hittat av en slump. Kan inte förklara hur det såg ut, men det var minimalt men huuuur mysigt som helst. Det var ett under att Mange ens hittade tillbaka dit, låg väldigt långt in mellan alla gränder och gångar. Där tog vi oss en varsin kaffe och fortsatte sedan utflykten till Melbournes bibliotek. Vi gick då även förbi en gränd där det är tillåtet att klottra, ascoola målningar!

Biblioteket var gigantiskt, och riktigt mysigt! Där skulle jag gärna vilja sätta mig och plugga, så himla rogivande. Efter det besöket började magen att kurra och vi tog oss tillbaka till alla små gränder för att hitta ett mysigt ställe att äta på. Jag vet att jag upprepar "mysigt" hela tiden, men det är precis det Melbourne är. Mysigt! Hittade efter en stund ett cafe där Mange åt världens godaste risotto och jag en sallad med rökt lax och dressing. Jäklar vad god den var! På maten svalkade vi oss med en iskall Corona, det var hur varmt som hels ute.

Sen väntade en lång promenad till Botanical Garden, och på kuppen fick jag skavsår. Slutade med att jag tog av mig conversen. Hur kan man få skavsår av Converse liksom? Förstå då hur mycket vi gick. Fick blåsor UNDER fötterna. Men jag klagar inte, fick se massor av Melbourne!

Vi gick förbi arenan där Australian Open hålls och kom efter mycket om och men äntligen fram till Botanical Garden. Väl där la vi oss platta på gräset och njöt i solen. Där strosade vi omkring ett tag och tog en massa kort, sen satte vi oss på deras cafe och tog ytterligare en öl. Är det fredag så är det.

Klockan började närma sig fyra och Mange sa att han hade en överraskning för mig. "Va, överraskning? Till mig?", sa jag dumt. Han hade fixat biljetter till en AFL match! (Australian football) Har alltid velat gå på en men har aldrig riktigt tagit mig i kragen. Och finns det något bättre ställe än Melbourne att gå på en AFL match? Neeee.

Vi tog oss tillbaka in till stan och hittade en pub där det var full rulle. Vi hittade ett bord i den lite lugnare avdelninge (gud vad gammal jag känner mig) och beställde mat. Började med att jag hällde ut halva min öl över bordet och oss själva, för bordet var så vingligt. Haha. Men personalen var hur gulliga som helst och hjälpte oss med allt. Vi åt världens godaste hamburgare och blev dömätta, och fortsatte till nästa bar. Tre öl senare var vi på arenan där fotbolls matchen skulle hållas. Mange hade läst på och kunde förklara alla reglerna (nåja, nästan alla iaf) för mig så jag kan helt ärligt säga att jag förstår mig på AFL nu. Och vårat lag som vi hejade på vann! Hade hur kul som helst.

När matchen var slut tog vi en lång promenad längs hamnen inne i stan och började smått röra oss hemma. Var inte i säng förrän runt två, men jäklar vilken rolig dag det var!
















Det lilla cafet! Och så satt man mittemot med öppna fönster. Kan visa sen när jag har fått Manges bilder.






"Ta en softisikerad bild på mig när jag läser!"


Manges maskot "Frippe". Asskön snubbe. Frippe alltså.


Biblioteket!








Usch






Vaddå svenskar?






Frippe i Botanical Garden


Trött tjej

















Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0