Hur man går till väga

Ett mer detaljerat inlägg angående hur jag gjorde för att komma igång med detta stora projekt (aka flytta till Australien) finns i april "Från A till Ö".

Som jag skriver där handlar allt först och främst om att själv ställa sig frågan: "VAD vill jag göra?". När du väl har kommit på det så brukar resten vara ganska simpelt i jämförelse.

Det jag inte har skrivit om är betyg, kostnader etc. etc. Detta kan skilja sig enormt (!) beroende på vart, vad och hur du vill studera. Precis som i Sverige finns där både bättre och sämre skolor. Oftast brukar priset hamna kring 50 000 kronor per termin. Eller billigare ifall du endast planera att plugga i 2-5 månader. För min del så kostar allt som allt 127 000:-, inkl. boende i 21 veckor mitt i Sydney. Det är alltså 63 500 :- per termin, inkl. boende. Det är ett väldigt bra pris. Nu hoppas jag bara på att boendet är fräscht och skolan bra.... Det får vi se när jag kommer ner ;-) 

Annars när det gäller boendet där nere så kan det vara svårt att hitta en bostad till ett bra pris och läge. Har du otur kan du behöva betala flera tusen i månaden samtidigt som du delar lägenheten med 3-7 stycken andra. Så om möjligheten finns så ordna gärna boende innan du åker ner, åtminstonde för ett tag, via skolan eller organisationen. I detta fall IBS. Det är då alltså inte via Martin College jag har boende (det alternativet finns också) utan IBS. Det verkade bättre för då slipper jag dela kök och badrum med ett tjugotal andra studenter.

Dessutom, vad behöver man ha för betyg? Det beror också på vilka krav skolan ställer, och vilken utbildning du ska gå. När jag tittade runt så var kravet oftast VG i Engelska A eller B. Men att komplettera med ett språktest fungerar också, australien vet att vi svenskar har en bra engelskautbildning och de har även bra erfarenhet av svenska studenter, så utnyttja det! Jag själv har bara G i både Engelska A och B. Men eftersom jag tänkte gå en längre utbildning så tar de hänsyn till att språket utvecklas och har därför som krav endast G i engelska. Däremot om du hade tänkt att gå en kortare kurs så krävs VG.


Oj vilken lång och tråkig text! Ska strax lägga upp bilder på hur antagningsformuläret till skolan ser ut samt andra viktiga papper.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0